Pravidla silničního provozu

Pravidla na silnicích

Jezdí se vpravo, předjíždění a míjení se provádí po levé straně.

Předjíždění a míjení

Pravidla upravující předjíždění a míjení vozidel jsou v souladu s článkem 11 Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968).

Tramvaje mohou být předjety vpravo, pokud to dovoluje postavení kolejnic. V místech, kde není k dispozici žádný nástupní ostrůvek, musí řidiči jedoucí za tramvají zastavit a umožnit tak cestujícím bezpečný nástup a výstup. Ve Švédsku je tramvajová doprava provozována pouze ve třech městech: Stockholm, Göteborg a Norrköping.

Předjíždění po pravé straně vozovky je také povoleno v těchto případech:

- Při jízdě po komunikaci se dvěma nebo více jízdními pruhy ve stejném směru, na níž je maximální povolená rychlost 70 km / h nebo nižší

- V případě, kdy řidič předjížděného vozidla jasně signalizuje svůj záměr odbočit vlevo

Podél mnoha švédských silnic se nachází široké odstavné pruhy. Pomalá vozidla mohou dočasně využít tento pruh za předpokladu, že jeho využití usnadní rychlejším vozidlům jejich předjetí. Nicméně řidiči pomalých vozidel nejsou v takových případech povinni tento pruh využít - záleží na jejich uvážení.

Přednosti

Vozidla, pohybující se po komunikacích, určených a značených jako hlavní komunikace, mají vždy přednost.

Na všech ostatních silnicích platí přednost pro vozidla přijíždějící zprava.

Nicméně, toto pravidlo je někdy ignorováno, zejména v případech vozidel, jedoucích po pozemních komunikacích, které řidič vozidla považuje za hlavní komunikaci, nehledě na to, že tato komunikace není jako hlavní značena. Tyto případy mohou vyústit ve velmi nebezpečné dopravní situace.

Na kruhových objezdech mají přednost vozidla, která se na kruhovém objezdu již pohybují, tj. vozidla přijíždějící zleva.

Chodci, kteří vstoupili nebo se chystají vstoupit na přechod pro chodce mají vždy přednost.

Výstražná znamení

Použití klaksonu je povoleno pouze v případě, že zvukový výstražný signál je nutný pro předejití nehodě, v jiných případech by se řidiči jejich používání měli vyvarovat. 

Omezení rozměrů a hmotnosti vozidel

Povolené rozměry a hmotnost vozidel

Výška .................................................. 4,50 m

Značný počet mostů a podjezdů ve Švédsku má maximální průjezdní výšku do 4,50 m. Většina z nich se nachází na menších veřejných komunikacích a v zastavěných oblastech. K dispozici jsou signalizační tabule umístěné s dostatečným předstihem, stejně jako dopravní značení přímo na mostě nebo před podjezdem. Viz také "Těžká, široká, vysoká nebo dlouhá vozidla" níže.

Šířka .................................................... 2,60 m (zátěž včetně )

Žádná část nákladu nesmí přesáhnout šířku vozidla o více než 20 cm na každé straně. Pokud náklad přesahuje o více než 1 m zadní nebo přední část vozidla, musí být zřetelně označen červeným praporkem. Pokud náklad přesahuje zadní část, musí být při jízdě v noci nebo za špatného počasí, označen samostatnou červenou svítilnou a červeným reflexním označením. Totéž platí, pokud náklad přesahuje zepředu, ale svítilna a reflexní označení musí být v tomto případě bílé.

Délka

Autobus ................................................. ............ 13,50 m (2 nápravy)

                                                                             15 m (3 nápravy)

                                                                             18,75 m (kloubový)

Ostatní ................................................. ......... 24 m (25,25 m pro některé kombinace)

Hmotnost

Maximální celková hmotnost se pohybuje v závislosti na typu vozidla, počtu jeho náprav - a vzdálenosti mezi nimi - a typu komunikace - BK1, BK2 nebo BK3. Přibližně 92% všech veřejných komunikací je kategorii v BK1. Místní komunikace v zastavěných oblastech a menší silnice mimo zastavěné oblasti mohou být v kategorii BK2 nebo BK3.

Obecně nesmí vozidla, jedoucí po komunikacích v kategorii BK1 překročit hmotnost 18 tun (vozidlo se 2 nápravami), 26 tun (vozidlo se 3 nápravami), 38 tun (kombinace vozidel se 4 nápravami), 40 tun (kombinace vozidel s 5-ti nebo 6-ti nápravami), 44 tun (vozidlo se 3 nápravami  s přívěsem se 2 nebo 3 nápravami, nesoucí 40-ti stopý ISO kontejner).

Těžká, široká, vysoká nebo dlouhá vozidla

Regionální mapy Švédska, obsahující různé kategorie komunikací, nízké mosty, podjezdy a jiné překážky pro nadrozměrná vozidla jsou k dispozici u Trafikverket (Švédská dopravní správa), tel. 46 771 24 24 24, e-mail: trafikverket@trafikverket.se.

Řidič vozidla s neobvykle vysokým nákladem (ale ne vyšším než 4,50 m), může zaslat e-mail na švédskou dopravní správu (e-mail výše) a požádat o itinerář, který ovšem obsahuje pouze veřejné komunikace. Pro podrobnosti o překážkách na místních komunikacích a v ulicích musí řidič kontaktovat místní úřad.

Pokud vozidlo překročí maximální povolené rozměry uvedené výše, musí být doprovázeno zvláštním povolením ("Transportdispens"). Vozidlo musí být označeno značením, stanoveným v povolení. Některé nadrozměrné transporty musí být doprovázena výstražným vozidlem. Nedělitelné náklady, které nejsou širší než 3,10 m (v případě lodí 3,50 m), mohou být přepravovány bez zvláštního povolení, pokud je vozidlo příslušně označeno. Více informací je k dispozici v http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3199/88896_Transport_exemptions_heavy_wide_and_long_transports.pdf - "Dopravní výjimky". Tištěnou verzi tohoto letáku je možné objednat e-mailem u Švédské dopravní správy, viz výše.

Přívěsy

Každý přívěs musí být označen dvěma oranžovými ukazateli na zadní straně, stejně jako dvěma červenými světly, dvěma červenými brzdovými světly, dvěma červenými trojúhelníkovými odrazkami a bílým světlem pro registrační značku. Na každé straně přívěsu musí být alespoň jedno oranžové světlo a jedna oranžová odrazka.

Dvoukolový motocykl může táhnout jeden přívěs, tak dlouho, pokud nepřekračuje rozměr 125 cm na šířku a nepřekračuje 50% celkové hmotnosti tažného motocyklu. Ostatní motorová vozidla nesmí táhnout více než dva přívěsy.

Rychlostní limity

Obecné rychlostní limity

V zastavěných oblastech

30 až 70 km/h

Mimo zastavěné oblasti

Ve Švédsku existují omezení rychlosti na všech komunikacích. Omezení jsou specifická a jsou vyznačená na každé silnici, a to s různými variantami podél téže silnice.

Pro vozidla do 3,5 t (včetně všech osobních automobilů, a to bez ohledu na hmotnost), viz. tabulka níže.

Pro ostatní kategorie vozidel, tabulka vyznačuje maximální rychlost, pokud uvedená rychlost není upravena jinak dopravním značením.


Mimo aglomerace

Dálnice 

motocykly 
osobní automobily
vozidla do 3.5 t

60 - 100 km/h

90 - 120 km/h

osobní automobil + karavan

80

80

obytné automobily, motorizované karavany,nad 3.5 t
  - registrované jako nákladní vozidla
  - registrované jako osobní vozidla

   
80
60 - 100


90
90 - 120

autokary, autobusy, nad 3.5 t

90* 

90*

nákladní vozidla nad 3.5 t

80

90 

* 100 km/h od 1. března 2014

Speciální rychlostní limity

Osobní automobily táhnoucí jiné vozidlo

Rychlost nesmí přesáhnout 30 km / hod. Na dálnicích je tažení povoleno pouze k nejbližšímu výjezdu.

V situaci, kdy autobus zastaví na pravidelné autobusové zastávce a je označen blikajícím nápisem "30" na zadní straně, musí řidiči projíždějící okolo něj zpomalit na 30 km / hod.

Neexistují žádné zvláštní omezení rychlosti pro nové řidiče nebo u vozidel vybavených pneumatikami s hřeby.

Radarové detektory

Zařízení, které vyhledávají mobilní rychlostní kamery, nebo narušují policejní vybavení jsou zakázána.

Automatické rychlostní kamery jsou používány na mnoha švédských komunikacích. Za překročení povolené rychlosti je odpovědný výlučně řidič vozidla. V případě zaregistrování porušení předepsané rychlosti pomocí radaru není pokuta vymáhána na majiteli vozidla, ale na osobě, která je v daný moment řídila.

Alkohol / drogy v krvi

Zákonný limit

Maximální povolená hladina alkoholu v krvi řidiče motorového vozidla je 0,02%.

Je-li hladina alkoholu v krvi řidiče mezi 0,02 a 0,099% bude mu uložena pokuta.Řidičský průkaz mu bude pozastaven na dobu 2 až 10 měsíců. Po uplynutí této lhůty bude pachateli vrácen řidičský průkaz zpět.

S hladinou alkoholu v krvi 0,1% nebo více řidič riskuje trest odnětí svobody od 1 měsíce až na 2 roky. Pokud má řidič švédský řidičský průkaz lze mu jej odebrat na dobu 1-2 roky. Po uplynutí této doby pachatel musí složit nové řidičské zkoušky za účelem získání řidičského průkazu zpátky. Pokud má řidič zahraniční řidičský průkaz, může být označen slovy "neplatný ve Švédsku" pro stejné období. Švédské úřady následně informují úřady v domovské zemi a řidiče, aby ony rozhodly, zda by měl být řidiči řidičský průkaz odebrán, či ne.

Tato pravidla jsou obecná. Pachatelé nejsou běžně trestáni trestem odnětí svobody. Pachatelům mohou být uloženy alternativní formy trestu.

Test

Ve Švédsku jsou prováděny orientační testy na přítomnost alkoholu v krvi řidiče a řidiči musí na žádost policie vždy tento test podstoupit, nehledě na oprávněnost podezření na přítomnost alkoholu v krvi řidiče.

Nejběžnější způsob testování je pomocí alkohol-testeru. Pokud alkohol-tester vykazuje hladinu alkoholu v krvi přesahující 0,02%, řidič musí podstoupit test krve nebo moči na nejbližší policejní stanici.

Pokuty

Pokuty placené na místě

Policie je oprávněna ukládat a vybírat za drobné dopravní přestupky pokuty na místě. Pokuty jsou obvykle placené prostřednictvím banky, zpravidla během 2-3 týdnů. Zahraniční motoristé mohou být požádáni o zaplacení pokuty v hotovosti přímo policistovi. V případě, že je pokuta uhrazena na místě, je řidiči vydán doklad o zaplacení. Kreditní karty nejsou akceptovány.

Za dopravní přestupky jsou odpovědní pouze řidiči vozidel, nikoli jejich majitelé. Majitel není povinen určit řidiče vozidla v době spáchání trestného činu, a nemůže být stíhán, pokud řidiče neurčí vůbec. V případě pokut za špatné parkování je ovšem zodpovědný majitel vozidla - viz níže. Pokud není pokuta uhrazena a řidič je občanem jiného státu EU, může být pokuta předána místním orgánům v zemi řidičova bydliště.

Pokud chce zahraniční motorista uhradit pokutu, uloženou ve Švédsku, ze zahraničí, může za tímto účelem použít následující bankovní údaje:

BIC / SWIFT kód: NDEASESS

IBAN: SE68 9500 0099 6042 4765 0031

Adresa: Nordea Bank AB, SE 105 71 Stockholm - Švédsko

Plátce pokuty musí vždy uvést její referenční číslo.

Parkovací pokuty

Pokuty za špatné parkování jsou ukládány buď policií, provozními hlídači, nebo parkovacími společnostmi. Parkovací společnosti mohou být oprávněny ukládat pokuty nejen v soukromých parkovacích areálech, ale také na veřejných pozemcích (např. obytné ulice, v blízkosti škol a nemocnic). Parkovací společnosti jsou obecně striktní ohledně porušování parkovacích pravidel, a ukládají pokuty i za méně závažné přestupky.

Za uhrazení pokuty je zodpovědný majitel vozidla. Předpokládaným viníkem je řidič, pokud se neprokáže opak. Platba pokut musí být provedena prostřednictvím banky.

Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty, může pokutu zpochybnit. Pokud je pokuta uložena policií nebo dopravními dozorci, musí být pokuta, před jejím zpochybněním, zaplacena. V případě, že je zpochybnění uložené pokuty uznáno, bude pokuta majiteli vrácena. V případě, že je pokuta uložena parkovací společností, pokuta nemusí být, před jejím zpochybněním, zaplacena.

Pokud není pokuta, která je uložena policií nebo dopravními dozorci, uhrazena a majitel vozidla je občanem jiného státu EU, může být pokuta předána místním orgánům v zemi řidičova bydliště.

Pokuta uložená parkovací společností může být předána majiteli v zemi jeho bydliště. Některé parkovací společnosti jsou součástí mezinárodních agentur pro vymáhání parkovacích předpisů, které případ převezmou a přičtou k němu samostatné poplatky za služby. V některých případech může být pokuta prodána mezinárodní organizaci pro vymáhání pohledávek.

Minimální a maximální pokuty

Pokuty za porušení předpisů jsou následující:


Překročení

rychlostního limitu o:

V místech s maximální

rychlostí 30-50 km / h

V místech s maximální

rychlostí přes 50 km / h

1 - 10 km/h 

2,000 SEK

1,500 SEK

11 - 15 km/h

2,400

2,000

16 - 20 km/h

2,800

2,400 

21 - 25 km/h

3,200

2,800 

26 - 30 km/h

3,600

3,200 

31 - 40 km/h 

4,000 

3,600 

41 - 50 km/h 

Soudní řízení 

4,000 

Pokud je trestný čin překročení rychlosti považován za závažný, policie neuloží řidiči pokutu, ale postoupí případ k soudnímu řízení.

Řízení pod vlivem alkoholu (systém pokutových jednotek)

Výše pokuty je založena na výši pachatelova příjmu a vypočtena podle hladiny alkoholu v krvi.

Hladině alkoholu v krvi odpovídá stanovený počet jednotek pokut, následovně:


Hladina alkoholu v krvi

Jednotková pokuta

 0.02% - 0,049% 

40

 0.05% - 0.059%

60

 0.06% - 0.069% 

80

 0.07% - 0.079% 

100

 0.08% - 0.089% 

120

 0.09% - 0.099% 

150

 přes 0.1%

Trest odnětí svobody od 1 měsíce do 2 let

Určená pokuta vztahující se na výši pachatelova příjmu se liší od 50-ti do 1,000 SEK.

Příklad

V případě pachatele, jehož příjem s určenou sazbou pokutových jednotek je ve výši 150 SEK a hladinou alkoholu v krvi 0,035%, bude celková pokuta vypočtena následovně:

40 pokutových jednotek x 150 SEK = 6,000 SEK


neoprávněné parkování v městských oblastech

400-1,000 SEK 

neoprávněné parkování mimo městské oblasti

200-800 SEK

nezapnuté bezpečnostní pásy

1,500 SEK

nezastavení na červenou nebo ignorování STOP dopravního značení

2,500-3,000 SEK

nezastavení před přechodem pro chodce

3,000 SEK

předjíždění v zónách se zákazem předjíždění / nebezpečné předjíždění

2,500-3,000 SEK 

obrat do protisměru nebo couvání na dálnici

1,500 SEK

nedání přednosti v jízdě vozidlům, přijíždějícím zprava

2,000 SEK 

porušení předpisů ohledně denního svícení

500 SEK

porušení předpisů ohledně svícení v noci

1,200 SEK

nedodržení předpisů pro dětské zádržné systémy

2,500 SEK

nenošení ochranné přilby (řidiči mopedů a motocyklů)

1,500 SEK

nepoužívání zimních pneumatik v období od 1. prosince do 31.března

1,200 SEK

Zabavení vozidla

Vozidla mohou být zabavena v některých závažných případech, např. pokud jsou odcizena nebo byla předmětem podvodu, nebo jiné trestné činnosti.

Bodový systém

Ve Švédsku není využíván žádný bodový systém, nicméně řidičům může být zrušen řidičský průkaz v případě závažného porušování dopravních předpisů, např. řízení pod vlivem alkoholu, nebo po spáchání série menších přestupků.

V zásadě všechny dopravní přestupky, s výjimkou parkovacích trestných činů, jsou registrovány u orgánů, spravující řidičské průkazy, zůstávají v registru po dobu 5-ti let, a tvoří tak základ pro případné zrušení řidičského průkazu.

Noví řidiči jsou po dobu dvou let držiteli zkušebního řidičského průkazu, přičemž v takovém případě může i spáchání d

Pravidla parkování

Speciální pravidla pro parkování

Parkovací předpisy jsou v souladu se článkem č. 23 Úmluvy o silniční dopravě z roku 1968. Dopravní značení dle vzoru C, 18 v úmluvě (kruhový znak s modrým pozadím) označuje zákaz parkování, nicméně zastavení je povoleno, např. pro nakládku nebo vykládku zboží. Kruhová dopravní značka s červeným křížem svatého Ondřeje na modrém pozadí, lemovaném červeným okrajem (signál C.19 dle Úmluvy o dopravních značkách a signálech z roku 1968) zakazuje zastavení a stání. Parkování a zastavení je povoleno pouze ve směru dopravního provozu. Současně je umožněno pouze na pravé straně vozovky, s výjimkou jednosměrných ulic, kde mohou být pro parkování použity obě strany vozovky.

Parkování je zakázáno

a) po hlavních komunikacích (kromě na parkovišť)

b) do 30-ti metrů od železničního přejezdu

c) do 20-ti metrů před a 5-ti m za autobusovou nebo tramvajovou zastávkou

d) s kterýmkoli kolem mimo definované parkovací místo

e) v přední části pozemku s vjezdem

f) podél vozidle, které zastavilo nebo zaparkovalo

g) na veřejném prostranství v městských oblastech, tj. parky, trávníky, louky, chodníky

Zastavení a stání je zakázáno

a) do 10-ti metrů před přechodem pro chodce

b) do 10-ti metrů od křižovatky ulic nebo silnic

c) na dálnicích a rychlostních komunikacích

d) blízko k hřebeni kopce, v tunelech nebo v zatáčkách, kde je špatná viditelnost

e) na pěších cestách, a cyklistických stezkách a pruzích vyhrazených pro autobusy a tramvaje

V oblasti označené písmenem P je parkování povoleno po dobu nejvýše 24 hodin (pokud není uvedeno jinak).

Dopravní značení P, značení pro "zákaz parkování" nebo "zákaz zastavení", mohou doplňovat další dopravní značky, upravující pravidla parkování.

Nápis "Avgift" znamená placené parkování, "P-skiva" upozorňuje na nutnost parkovacího disku, "Förhyrda platser" nebo "Boende" znamená, že je vyžadováno zvláštní parkovací povolení, "1 tim" znamená do jedné hodiny

Čísla na doplňkovém značení = parkovací hodiny v pondělí - pátek. Příklad: 7-17

Čísla v závorkách = parkovací hodiny v sobotu nebo ve dnech v týdnu před svátkem. Příklad: (7-17)

Čísla v červené barvě = parkovací hodiny v neděli a o svátcích. Příklad: 7-17

Måndag or Mån = pondělí

Tisdag or Tis = úterý

Onsdag or Ons = Středa

Torsdag or Tor = čtvrtek

Fredag or Fre = pátek

Lördag or Lör = sobota

Söndag or Sön = neděle

V některých městech a příměstských oblastech se parkovacích omezení řídí datem, "Datumparkering". Během lichých dní je parkování zakázáno na straně silnice, kde se nachází domy s lichými čísly. V sudé dny je parkování zakázáno na straně silnice, kde se nachází domy se sudými čísly.

Parkování ve většině městských oblastí je upraveno místními parkovacími předpisy. Informace lze získat od turistických kanceláří a na policejních stanicích. Předpisy a poplatky se mohou lišit ve stejném městě, a to v závislosti na tom, zda se parkovací plocha nachází na veřejném pozemku, např. podél ulic, nebo na soukromém pozemku. Na veřejném pozemku, např. v blízkosti nemocnic a nákupních center, může být parkovací plocha pronajata a vedena a pod dohledem soukromých společností. Ve střední a větších městech je parkování obvykle placené. Parkovné se liší v závislosti na lokalitě, mezi 10-ti a 40-ti SEK za hodinu. V centru Stockholmu je poplatek vyšší (60-70 SEK).

Ve větších městech, a na odstavných plochách v blízkosti populárních turistických atrakcí, funguje velmi přísný parkovací dohled. Motoristé si musí dávat pozor na nápisy, omezující parkování.

Výkon parkovacích předpisů

Parkovací pokuty se pohybují v rozsahu 400 až 1,000 SEK. Policie a provozní hlídači jsou oprávněni k prosazování parkovacích předpisů na ulicích a veřejných komunikacích. Žádost o platbu je umístěna na přední sklo vozidla. Za platbu pokuty ve stanoveném období je zodpovědný majitel vozidla. Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty a chce ji zpochybnit, musí za tímto účelem neprodleně kontaktovat místní policejní orgán.

Na soukromém pozemku je parkování pod dohledem soukromých společností. Pokuta je podobná běžné faktuře a je opět umístěna na přední sklo vozidla. Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty a chce ji zpochybnit, musí za tímto písemně kontaktovat vlastníka pozemku.

Botičky se ve Švédsku nepoužívají, nicméně špatně zaparkované vozidlo může být odtaženo a kromě pokuty za špatné parkování budou majiteli vozidla účtovány i přepravní náklady za odtah vozidla, které musí uhradit, aby bylo mu bylo vozidlo navráceno. Uvedené přepravní náklady mohou být vysoké.

Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy      

Speciální parkovací povolení vydaná pro zdravotně postižené motoristy v zahraničí jsou ve Švédsku uznávána za předpokladu, že povolení obsahuje mezinárodní symbol osoby na invalidním vozíku.

Pokud povolení neobsahuje mezinárodní symbol, musí řidič podat žádost na místní švédské orgány pro získání zvláštního povolení, které mu bude na základě předložení jeho vnitrostátního povolení zdarma vydáno. Postup trvá asi 3 až 4 hodiny.

Držitelé platných povolení mohou parkovat kdekoliv ve Švédsku, nicméně nesmí parkovat svá vozidla takovým způsobem, aby jejich vozidlo ohrožovalo nebo blokovalo provoz.

Parkovací povolení musí být zřetelně umístěno ve vnitřní straně předního skla vozidla.

Zvláštní úlevy pro tělesně postižené řidiče zahrnuje:

- Parkování až na 3 hodiny v místech, kde parkování obvykle není přípustné

- Parkování až na 24 hodin v místech, kde je parkování povoleno v časovém úseku mezi 3 a 24 hodinami

- Parkování zdarma v místech, kde je obvykle placené parkování

Při použití parkovacího místa vyhrazeného pro zdravotně postižené řidiče, musí být dodržovány uvedené parkovací předpisy.

Světelné a dopravní značení

Semafory

Ve Švédsku je používán systém tříbarevného semaforu, který je v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968).

Zelená šipka znamená, že provoz může pokračovat ve směru šipky, nicméně je třeba opatrnosti při odbočování ve směru zelené šipky. Chodci mají vždy přednost.

Blikající oranžové světlo upozorňuje na opatrnost při průjezdu, odbočování..

Cyklisté mají často své vlastní "semafory", zejména v místech s cyklostezkami.

Dopravní značení

Švédsko ratifikovalo Úmluvu o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968) a většina švédských dopravních značek je v souladu s modely uvedenými v Úmluvě.

Švédsko používá jako STOP značku červený osmiúhelník.

Směrové a informační cedule na dálnicích a silnicích, které jsou součástí evropské silniční sítě jsou zelené. Znamení pro vnitrostátní silnice a důležité místní komunikace jsou v modré barvě. Místní komunikace jsou značeny černými číslicemi na bílém pozadí.

Hotely, kempy, atd. jsou označeny informačním značením s modrým pozadím uprostřed, kterého je umístěna černá "smyčka" na bílém pozadí.

Dopravní značení pro turistické trasy, UNESCO, turistické atrakce a pamětihodnosti mají bílá písmena na hnědém pozadí.

Srážky s divokými zvířaty jsou ve Švédsku časté (los: 5,000 kolizí za rok, jelen: 32,000; kanec: 3,000). Řidiči by měli být obzvláště ostražití, pokud v místech označených dopravním značením, upozorňujícím na přítomnost divoké zvěře. Jedná se o žlutý výstražný trojúhelník s červeným okrajem s černou siluetou daného zvířete, nejčastěji losa, ale také jelena nebo soba. V současnosti je také v jednání plán na zavedení dopravního značení se siluetou divokého kance.

Informace o dopravních značkách používaných ve Švédsku mohou návštěvníci získat z autoklubu M, případě jsou k dispozici internetové stránce švédské dopravní správy: http://www.trafikverket.se.

Vodorovné dopravní značení

Vodorovné dopravní značení ve Švédsku je bílé.

Středové čáry jsou dělené dlouhými intervaly, výstražné čáry jsou dělené krátkými intervaly a při předjíždění mohou být přejížděny. Je zakázáno přejíždět plnou čáru.

Železniční přejezdy

Ve Švédsku se nachází celá řada nezabezpečené železničních přejezdů, kde je řidičům doporučena zvláštní opatrnost před a při překračování kolejí. Zabezpečené přechody mohou být vybavené různými systémy, s nebo bez světel a celými nebo polo-závorami, které se spouští při blížícím se vlaku.

Ve Švédsku nejsou stanovené žádné zvláštní předpisy pro doporučenou rychlost při příjezdu k železničního přejezdu, nicméně řidičům je doporučeno jet takovou rychlostí, aby mohli v případě nutnosti co nejrychleji zastavit.

Povinné vybavení

Návštěvníci a obyvatelé

Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy

Používání bezpečnostních pásů je povinné na předních i zadních sedadlech vozidla, pokud je jimi vozidlo vybaveno.

Není dovoleno přepravovat více cestujících než počet, který je uveden v registračním dokumentu vozidla.

Pokud je návštěvník nebo občan Švédska ze zdravotních důvodů zproštěn od povinnosti používání bezpečnostního pásu, musí být vlastníkem zvláštního povolení vydaného příslušnými orgány. V případě návštěvníků je povolení vydáváno v zemi jejich trvalého bydliště a mělo by být přeloženo do angličtiny.

Dětské zádržné systémy

Děti menší než 135 cm musí být umístěné v dětském zádržném systému, nebo dětské sedačce.

Pokud je dítě vyšší než 135 cm, avšak mladší 15-ti let musí řidič zajistit, aby dítě použilo běžné bezpečnostní pásy vozidla.

Děti menší než 140 cm mohou být přepravované na předním sedadle vozidla pouze v případě, že je vypnutý přední air-bag.

Následující doporučení se vztahuje na děti menší než 135 cm:

· Děti do cca 9-ti měsíců by měly být přepravované v dětském zádržném systému zády vůči směru jízdy a umístěné na předním nebo zadním sedadle.

· Děti od cca 7 měsíců do 4 let by měly být umístěné v dětském zádržném systému umístěném na předním nebo zadním sedadle. Umístění zády vůči směru jízdy je důrazně doporučeno, nicméně i umístění po směru jízdy je možné. Pokud je zádržný systém umístěn ve směru jízdy, měl by být dětský zádržný systém umístěn na zadním sedadle.

· Dětský zádržný systém může být používán do doby, dokud z něj dítě nevyroste (tj. dokud jejich uši nedosáhnou zadního horního okraje zádržného systému).

· Děti, které už nemohou používat dětský zádržný systém musí používat vhodné dětské sedačky spolu s běžnými bezpečnostními pásy vozidla. Dětské sedačky jsou obvykle umístěny na zadním sedadle vozidla, nicméně povoleno je i umístění na předním sedadle.

· Děti vyšší než 135 cm mohou používat běžná sedadla spolu s běžnými bezpečnostními pásy. Umístění zády vůči směru jízdy je doporučeno, nicméně povoleno je i umístění ve směru jízdy.

Povoleny jsou následující výjimky z pravidel a doporučení uvedených výše:

· Děti do 3 let mohou být přepravovány ve vozidle taxi služeb bez použití dětského zádržného systému.

· Pro pouze přechodnou a krátkou dopravu, nemusí být pro přepravu dětí od 3 let, menších než 135 cm, použit dětský zádržný systém nebo dětská sedačka, pokud jsou děti umístěny na zadním sedadle a - pokud je to možné - jsou zajištěné běžnými bezpečnostními pásy vozidla.

Helmy pro cyklisty

Bezpečnostní přilbu musí nosit řidiči a spolujezdci jedoucí na motocyklu nebo mopedu, se sídlem ve Švédsku nebo v zahraničí. Toto nařízení platí i pro cestující v postranních vozících.

Ochranné přilby návštěvníků musí odpovídat typu, který byl schválen v jejich zemi bydliště.

Světla

Všechna motorová vozidla musí povinně používat tlumená světla ve dne na všech komunikacích, a to celoročně. Je zakázáno řídit během dne pouze za použití s parkovacích světel (tj. přední poziční světla) na. Zadní světla nemusí být zapnutá během dne, pokud je obecné dobrá viditelnost.

Během tmy, včetně úsvitu a soumraku, a při špatném počasí, musí být použita obě světla a koncová světla. Řidič musí ztlumit světlomety v situaci, kdy se blíží jiné vozidlo, nebo při jízdě po dostatečně osvětlených komunikacích.

Mlhová světla mohou být použita při velmi špatné viditelnosti (déšť, mlha, těžký sníh, na podzim), nicméně nesmí být používána v kombinaci s tlumenými světly.

Čtyřkolová vozidla zaparkovaná nebo odstavená na špatně osvětlené komunikaci během tmy, včetně úsvitu a soumraku, a za špatného počasí, musí mít zapnutá obrysová světla (bílá nebo žlutá vpředu a červená vzadu). Nicméně, pokud vozidlo zastaví v nebezpečné pozici v důsledku nehody nebo poruchy, nebo v případě silného provozu, může místo nich použít výstražná světla. Viz níže.

Výše umístěná brzdová světla jsou ve Švédsku povolena.

Výstražný trojúhelník

Všechna motorová vozidla registrovaná ve Švédsku musí být vybavena výstražným trojúhelníkem. Výstražný trojúhelník je povinný také v případě zahraničních vozidel, pokud jsou vyžadovány v zemi registrace vozidla.

Výstražné trojúhelníky by měly být umístěny ve vzdálenosti cca 50 metrů za vozidlem na běžných komunikacích a asi 100 metrů na dálnicích.

Použití výstražných světel není ve Švédsku povinné. Pokud je jimi však vozidlo vybaveno, je jejich použití doporučeno v případě, kdy musí vozidlo zastavit na krajnici v nebezpečné pozici z důvodu nehody nebo poruchy. Toto nařízení platí nehledě na denní dobu.

Výstražná světla by neměla být běžně používána za jízdy.

Hasicí přístroj

Hasící přístroj na palubě osobních automobilů je doporučen, nicméně není povinný.

Lékárnička

Lékárnička na palubě osobních automobilů je doporučená, nicméně není povinná.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální předepsaná hloubka vzorku pneumatiky je 1,6 mm (letní pneumatiky), 3 mm (zimní pneumatiky).

V období od 1. prosince do 31. března musí být všechna vozidla (i přívěsy a vozidla do 3,5 t celkové hmotnosti) vybavena zimními pneumatikami s označením M + S (s nebo bez hrotů), pokud to stav povrchu vozovky vyžaduje - jízdní podmínky jsou vlivem povětrnostních podmínek ztížené - tzn. silnice je pokryta ledem nebo sněhem, případně je povrch vozovky mokrý a teplota se pohybuje okolo nebo pod 0 ° C. Toto nařízení se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí.

Pokud během tohoto období neodpovídají jízdní podmínky zimním (viz. výše), jsou povoleny letní pneumatiky. V konkrétní situaci má policie konečné právo rozhodnout, zda se na danou situaci vztahovaly zimní podmínky, či ne.

Ostatní

---

Návštěvníci

Viz výše.

Obyvatelé

Viz výše.

Pneumatiky s hroty a sněhové řetězy

Zimní období pro motoristy je obvykle od října do března, nicméně může se lišit v závislosti na klimatických podmínkách.

Pneumatiky s hroty

Pneumatiky s hroty mohou být použity v období od 1. října do 15. dubna. Pokud to počasí a jízdní podmínky vyžadují, mohou být tyto pneumatiky také použity před nebo po tomto období. Takové případy jsou časté většinou v severní části země.

Ve Švédsku je v platnosti několik místních omezení pro používání pneumatik s hroty. Nejsou povolené při jízdě ulicí Hornsgatan ve Stockholmu. Omezení z přelomu let 2010 a 2011 pro Göteborg a Uppsalu není použitelné v letech 2011 - 2012.

Pneumatiky s hroty mohou být namontovány na osobní automobily, obytné automobily, nákladní automobily a autobusy. Pokud jsou vozidla vybavena pneumatikami s hroty, měly by být ty to pneumatiky použity na všech kolech vozidla.

V případě, kdy vozidla vybavená pneumatikami s hroty táhnou přívěs, jsou pneumatiky s hroty vyžadovány i pro přívěs pouze v případě, že vozidlo s přívěsem se pohybuje po zledovatělých a zasněžených silnicích.

Pneumatiky s hroty nejsou ve Švédsku volně k pronájmu, nicméně jsou zde volně v prodeji.

Ve Švédsku nejsou stanoveny žádné speciální rychlostní limity pro výše uvedená vozidla; tato vozidla nemusí být ani nijak označena(např. speciální nálepkou).

Zimní pneumatiky

Minimální předepsaná hloubka dezénu pneumatik je 1,6 mm (letní) a 3mm (zimní).

V období od 1. prosince do 31. března musí být všechna vozidla (i přívěsy a vozidla do 3,5 t celkové hmotnosti) vybavena zimními pneumatikami s označením M + S (s nebo bez hrotů), pokud to stav povrchu vozovky vyžaduje - jízdní podmínky jsou vlivem povětrnostních podmínek ztížené - tzn. silnice je pokryta ledem nebo sněhem, případně je povrch vozovky mokrý a teplota se pohybuje okolo nebo pod 0 ° C. Toto nařízení se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí.

Policie je oprávněna učinit konečné rozhodnutí o tom, zda se zimní jízdní podmínky vztahují na konkrétní komunikaci nebo její část. V případě, že v zimě neplatí zimní jízdní podmínky (viz. výše), jsou povoleny letní pneumatiky, dokonce i v období mezi 1. prosincem a 31. březnem.

Sněhové řetězy

Vybavení vozidla sněhovými řetězy a použití sněhových řetězů na jakýkoli druh vozidla ve Švédsku, pokud to počasí nebo jízdní podmínky vyžadují, je povoleno.

Sněhové řetězy nejsou ve Švédsku volně k pronájmu, nicméně jsou zde volně v prodeji.

Ve Švédsku nejsou stanoveny žádné speciální rychlostní limity pro vozidla vybavená sněhovými řetězy.

Ostatní vybavení

Řidiči musí mít povinně nemrznoucí směs v kapalině do ostřikovačů pro čelní sklo vozidlo a současně musí být vybaveni lopatou k odházení sněhu. Dále je doporučeno mít na palubě vozidla tažné lano, startovací kabely a reflexní vestu.

Jízdní kola

Registrační formality

Jízdní kola nemusí být ve Švédsku registrovaná.

Pojištění

Pojištění pro jízdní kola není nutné.

Cyklopruhy

Ve Švédsku má tamní síť cyklostezek velmi rychle rostoucí potenciál. Cyklostezka "Sverigeleden" pokrývá celou zemi a spojuje všechny hlavní přístavy a města. Ve Švédsku se v současnosti nachází mnoho pojmenovaných a značených cyklistických tras. V některých případech jsou cyklostezky v kombinaci s turistickými stezkami.

Další informace lze získat z místní turistické informační kanceláře nebo od:

Cykelfrämjandet

Kolonka 47

250 53 Helsingborg

Tel:. +46 8 545 910 30 (od pondělí do středy a v pátek 10.00 - 13.00, čtvrtek 14.00 - 18.00)

e-mail: cyklamera@cykelframjandet.se

Povinné vybavení

Jízdní kola, užívaná za tmy, musí být vybavena světly na přední a zadní straně v kombinaci s bílou odrazkou na přední straně a červenou odrazkou na zadní straně. Žluto-oranžové boční odrazky jsou vyžadována na paprscích obou kol.

Zvonek patří také k povinnému vybavení jízdních kol ve Švédsku.

Bezpečnostní helma

Povinnost bezpečnostní přilby platí pro děti do 15-ti let, nicméně přilba je doporučena všem cyklistům.

Speciální právní úprava

---

Dopravní nehody

Hlášení o nehodě

Nehody se zraněním a / nebo rozsáhlým poškozením vozidel, případně jiného majetku, musí být okamžitě hlášeny na policii, prostřednictvím telefonní linky č. 112. Do příjezdu policie na místo a provedení všech nezbytných šetření, nesmí místo nehody opustit žádný ze zainteresovaných účastníků nehody. Zúčastněná vozidla současně nesmí být přesunuta.

Nehody se způsobením malé hmotné škoda nemusí být hlášeny na policii, nicméně zainteresovaní účastníci nehody se musí identifikovat a musí si vyměnit kontaktní informace se všemi dotčenými osobami.

Řidičům je doporučeno vyplnění a podepsání Evropského formuláře o nehodě, a uchování jeho kopie; tento formulář používá většina pojišťoven ve Švédsku i v zahraničí. Pokud řidiči opustí místo nehody, aniž by vyplnili tento formulář, případně poskytli druhé straně kontaktní a osobní informace, mohou být potrestáni pokutou, nebo trestem odnětí svobody.

Nehody zahrnující zvířata

Srážky s divokými zvířaty jsou ve Švédsku Některé hlavní dopravní tepny jsou oplocené, aby se tak zvířatům zabránilo ve vniknutí na komunikaci, nicméně většina komunikací je nechráněná. Průměrně dojde ve Švédsku ročně k 5,000 srážek s losem, spolu se 32,000 srážek s jelenem a 3,000 srážek s kancem.

Nejnebezpečnějším denním obdobím jsou hodiny kolem soumraku a za soumraku. K většině nehod dochází v zalesněných oblastech, jako je severní Skåne a Småland, a od jezera Vänern, Vättern a Mälaren na sever země. Nicméně, nehody se zvířaty lze očekávat kdekoli v zemi, např. také v otevřených oblastech a poblíž obydlených oblastí. Dopravní značení varující před pohybem volně žijících zvířat v blízkosti komunikací je proto třeba brát vážně.

Jakékoliv srážky, zahrnující losy (moose), jeleny, sob, srnce, divoká prasata, medvědy, rosomáky, vlky a rysy musí být okamžitě hlášeny na policii buď voláním na telefonickou linku 112 (číslo tísňového volání) nebo linku 114 14 (telefonní číslo celostátní policie). Kolize musí být zaznamenány, nehledě na to zda zvíře je nebo není zraněno. Místo, kde k nehodě došlo, musí být označeno reflexní páskou nebo jakýmkoli jasně viditelným předmětem, pro snadnou identifikaci místa nehody policií. Po oznámení nehody a označení místa nehody může řidič místo opustit.

Nehody zahrnující menší zvířata - jezevci, zajíci nebo lišky - mohou, ale nemusí být hlášeny.

Čísla tísňových linek

policie)

ambulance) 112

hasiči)

V ne-nouzové situaci, je řidičům doporučeno volat na telefonní číslo celostátní policie (114 14). Volající bude automaticky spojen na nejbližší policejní stanici. Více informací je k dispozici na: http://www.polisen.se/

Pojistné formality

V případě, že je vozidlo registrované v cizí zemi, která podléhá používání systému zelených karet, zapojené do nehody s možným nárokem na pojistné plnění z povinného ručení, je řidičům takových vozidel doporučeno nahlásit nehodu na Švédskou kancelář pojistitelů, která bude působit jako jejich zástupce. Švédská kancelář pojistitelů může být kontaktována na následující adrese:

Trafikförsäkringsföreningen (TFF)
(Švédská kancelář pojistitelů)
PO Box 24035
104 50 Stockholm
tel: +46 8 522 781 00
fax: +46 8 661 09 56
e-mail: info@tff.se
Internet: http://www.tff.se

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018